De miért írj egyáltalán blogot? Röviden azért, mert általa könnyebben találsz új diákokat, és egyben meg is tudod őket győzni arról, hogy téged válasszanak a sok másik tanár közül. (Bővebben itt olvashatsz a blogolás előnyeiről.)
Ne felejtsd el, mi most szakmai témájú, illetve üzleti célú blog indításáról beszélünk, nem hobbiblogéról. A kettő között sok ugyan a hasonlóság, hobbiblog indítása előtt is érdemes a következőket végiggondolni, de mégis egy kicsit más, ha a blogot profitszerzés céljából írod, mert valamivel komolyabb előkészületeket igényel. Nem kell megijedni, ma már bárki indíthat blogot, akár ingyen is. Ha hosszú távra tervezel, és főleg, ha bevételt szeretnél belőle, akkor érdemes egy saját tárhelyre és domainre beruházni, de ez is megvan évi 10-15 ezer forintból; illetve érdemes megtanulni a WordPress használatát, hogy a saját weboldaladat egyedül is tudd használni, programozó segítsége nélkül.
Ezeket gondold végig, mielőtt elindítanád a blogodat:
Mi lesz a blog témája?
Nyilvánvalónak tűnik, de nem feltétlenül az. Tegyük fel, hogy nyelvtanár vagy: inkább nyelvtanról írnál, vagy kulturális dolgokról? Nyelvtanulásról? Mindegyikről? De valamelyik közülük meghatározóbb lesz? Én pl. alapvetően nyelvtani témákról írok a spanyolos blogomban, mert azt szeretem, de írok nyelvtanulásról is, mert azt is szeretem, és az olvasóim is szeretik. Tudatosan írok 80%-ban nyelvtanról és csak 20%-ban a nyelvtanulásról. Számomra így kényelmes. Ha nem kizárólag saját örömödre blogolsz, figyelembe kell venned, hogy a célközönség mit szeret, mi érdekli őket, mi okoz számukra problémát, amit te meg tudsz oldani. Ez azonban nem zárja ki, hogy olyasmiről írj, ami téged is érdekel. Sőt… ha olyasmiről írsz, amit unsz, az meg fog látszani az írásodon is, ráadásul gyorsan abba is fogod hagyni a blogolást, mert kényszerré válik. Ezért igyekezz megtalálni az arany középutat: úgy alakítsd ki a blogod tematikáját, hogy az olvasóid számára hasznos legyen, de te is élvezd az írást.
Kinek írsz?
Ha nyelvtanár vagy, akkor a válasz elég egyértelmű: x-et (helyettesítsd be a nyelvet) tanuló embereknek. Azonban itt is szűkítheted a témát, és ha ún. nagy nyelvet tanítasz, akkor talán érdemes is, hogy kitűnj a többi nyelvblog közül. Pl. írhatsz gazdasági nyelvről; vagy külföldi munkavállalást tervezőknek, akiknek csak csekély vagy nem létező nyelvtudásuk van, és nem is a felsőfokú nyelvvizsga a céljuk; írhatsz gyerekeknek szóló nyelvoktatásról stb. Az sem baj, ha egyelőre minden x nyelvet tanulónak írsz. Később is specializálódhatsz, ha szeretnél.
Mi a célod a blogoddal?
Azt még a poszt elején leszögeztük, hogy szakmai blogról beszélünk, tehát a blogod célja az, hogy pénzt keress vele. Valószínűleg nem szó szerint. (Bár erre is van lehetőség.) Könnyen előfordulhat, hogy nem tudod majd, hogy pontosan hogyan és mennyi pénzt keresel a blogoddal. Pénzt lényegében valamilyen szolgáltatás (óraadás, fordítás) vagy termék (könyv, tanfolyam) eladásával keresel, azonban a blogodnak köszönhetően talál meg az ügyfeleid egy része. Tőlem is megkérdezték már, hogy keresek-e pénzt a blogommal. Azt válaszoltam, hogy biztosan, de hogy mennyit, arról fogalmam sincs. Nem tudom, hogy hány diák választott éppen engem amiatt, mert olvasta a blogomat. Ugyanez a helyzet a Facebook csoportommal is. Közvetlenül nem keresek vele pénzt, de közvetetten igen.
Mi lesz a blogod neve?
Ez nagyon fontos kérdés, főleg, ha saját domaint is veszel. A legjobb, ha már az elején tudod a blogod végleges nevét, mert ezzel megkönnyíted az életedet. Ha ugyanis az olvasók megismernek egy bizonyos néven, nehezebb lesz átszoktatni őket egy másikra. Eleinte viszont nem lesz sok olvasód, így nem tragédia, ha menet közben változtatsz nevet, de lehetőleg még az előtt, hogy nagyon ismert lennél 😉
A weboldalad és/vagy blogod nevében lehetőleg legyen benne a nyelv neve, amit tanítasz, mert így könnyebben találják meg az érdeklődők, könnyebben szerzel olvasókat. Lehet persze teljesen más neve, akár fantázianeve is, ennek hátránya, hogy nehezebben találnak rá véletlenül az emberek, illetve nem derül ki a nevéből, hogy miről szól. Az is fontos, hogy ne legyen túl hosszú és könnyen megjegyezhető legyen. Pl. az 5PercAngol neve minden szempontból tökéletes. (Arról, hogy hogyan válassz domain nevet, itt írtam.)
Legyen saját domained!
Arról, hogy miért előnyös, ha saját weboldalad van, itt írtam.
Ülj le, és írj össze egy csomó posztötletet!
A blogodat úgy indítsd, hogy már van rajta 4-5 bejegyzés. Ezeket visszadátumozhatod. Én is így tettem 😉 Azaz, valójában az első blogposzt dátuma után két héttel indítottam ezt a blogot. Ha teljesen újnak néz ki, nem kelt akkora bizalmat, meg hát a szakértelmed bemutatása a cél, arra pedig egyetlen cikk nem elég.
Írd meg az első 4-5 cikket és a következő két heti, de inkább havi mennyiséget. Lehetőség szerint mindig legyen kb. egy havi blogposztod előre megírva. Ha közben másról írnál, nem baj. Az előre megírt posztok pont ezért ne aktuálisak, hanem bármikor bevethetőek legyenek. Ez azért fontos, mert bármikor előfordulhat, hogy valamiért nincs kedved vagy időd írni, a blog viszont nem maradhat új poszt nélkül, mert elveszíted az olvasóidat. Nem árt, ha van a spájzban pár poszt, így nem kell aggódnod.
Találd ki, hogyan nézzen ki a blogod!
Tervezd meg a blogod kinézetét: milyen lesz a színvilága; hány kép lesz egy bejegyzésben; mekkora lesz és hol (balra rendezve? Vagy a bekezdések között?); honnan szerzed be a képeket (pl. pixabay vagy készítesz saját képeket?); mi lesz még a weboldalon a blogon kívül? (Arról, hogy mi legyen a weboldaladon, itt írtam).
Találd ki, hogyan fogsz olvasókat szerezni!
A legegyszerűbb, ha készítesz egy Facebook oldalt és a blogposztjaidat azon, illetve rajta keresztül a témádba vágó csoportokban osztod meg. Ha hirtelen akarsz sok olvasót és hajlandó vagy rá pénzt is költeni, készíts ingyenes csalit, azt hirdesd, és a blogodról lehessen letölteni. A látogatószerzéshez sajnos vagy pénz kell, vagy idő.
Fontos:
A siker lassan jön, ne add fel!
Nem kell rögtön mindennek tökéletesnek lennie!
Ne add fel, ha úgy látod, hogy (még) senki se olvassa!
Ne add fel, ha nem hozza azonnal a várt eredményt!