A domain lényegében a weboldalad neve. Ennek a blognak a domainje nyelvmarketing.hu.
Ahogyan a weboldalad, úgy a domained is lehet a sajátod, illetve másé. A kettő között az a különbség, hogy fizettél-e érte. Ha te fizettél érte, akkor a tiéd, ha nem, akkor másét használod. Ilyen egyszerű.
Az ingyenes domain valójában egy aldomain, vagyis valaki más domainjének egy része, pl. weboldalam.wordpress.com vagy weboldalam.blogspot.hu és hasonlók.
Ahogyan a weboldalakkal kapcsolatban már kifejtettem, a domain esetében is jobb, ha sajátod van. Egy domain ára 2-3 ezer forint évente.
Mi az ingyenes domain előnye?
Az, hogy ingyenes. A hátránya pedig az, hogy a szolgáltató (a domain tulajdonosa) bármikor megszüntetheti, illetve maga a név hosszabb, emiatt pedig nehezebben megjegyezhető, mint egy saját domain. Kevésbé (azaz nem igazán) néz ki jól, ha az a célod, hogy komolynak, hitelesnek tűnj a leendő ügyfeleid szemében. Miért? Mert ha évi párezer forintot és 5 percet nem szántál rá, hogy regisztrálj egy domaint, akkor felmerülhet bennük, hogy vajon a weboldalon bemutatott tevékenységet is hasonló mértékben veszed komolyan.
Mi a saját domain előnye?
Ahogyan a weboldalak esetében is az, hogy a tiéd. Ameddig fizeted, nem vehetik el tőled, nem szűnik meg. Rövidebb, könnyebben megjegyezhető és komolyabbnak, megbízhatóbbnak tűnsz, ha sajátod van. Mi a hátránya? Az, hogy pénzbe kerül. (Viszont nem sokba.)
Biztosan mindenképp saját domain kell neked?
Itt is ugyanazt mondható el, ami a weboldallal kapcsolatban: ha keresetkiegészítésként foglalkozol heti néhány órában magántanítással vagy fordítással, esetleg hobbiból blogolsz, akkor nem kifejezetten fontos. Ha viszont ebből élsz, vagy szeretnél élni, azaz, komolyan űzöd a tevékenységet és hosszú távra tervezel, mindenképp érdemes.
Milyen a jó domain név?
- Legyen egyszerű, könnyen megjegyezhető
- Legyen könnyen kiejthető és könnyen leírható
- Ne legyen túl hosszú (átlagosan 10 karakter)
- Ne legyen benne kötőjel vagy szám
- Ne sértse mások szerzői jogát, ne legyen benne márkanév
Ami a név típusát illeti lehet tartalmat leíró, márkanév vagy a kettő keveréke. Az, hogy milyet választasz, a weboldal céljától függ. Ha a domain neve utal az oldal témájára, az ugyan elég általános nevet eredményezhet, de könnyen megjegyezhető.
Gondolkodhatsz brandingben is, márkaépítésben, ekkor inkább rövidnek kell lennie, mint pl. a Google, a Twitter vagy a Yahoo.
Lehet a weboldalad neve a saját neved is, így saját énmárkádat is építed. (Amerikában már divat a kisbabáknak domaint venni a saját nevükre, jól jön majd, ha megnőnek…)
Tartalmat leíró név
Ha név tartalmaz olyan kulcsszavakat, amelyekből előre kitalálható, hogy miről szól a blog vagy weboldal, akkor könnyebben megtalálják emberek, úgy is, hogy téged még nem ismernek, de kulcsszóként rákeresnek a témára, és téged is kidob a Google.
Ezen kívül, ha a domained utal az oldal tartalmára, azaz tartalmazza megfelelő kulcsszót, akkor nagyobb eséllyel találnak rá az oldaladra azok az emberek, akik a kulcsszavadra keresnek a Google-ben (és ez ingyenreklám!).
Mire / mikor jó?
– ha réspiac számára írsz/értékesítesz
– olyan terméked/szolgáltatásod van, aminek jól körülhatárolható a célpiaca (a nyelvtanítás, fordítás ilyen)
– gyorsabb növekedési lehetőség, mivel könnyebben lesznek látogatóid
– előrébb jelensz meg a keresési találatokban (SEO)
Mire nem jó:
– márkaépítésre (személyes vagy céges/termék)
– nem igazán különül el nagyon a hasonló témájú blogoktól, weboldalaktól
Márkanév vagy személynév
A domainek másik típusa az, amelyik nem mond el magáról semmit, viszont márkát lehet belőle építeni, mert egyedi (pl. Google, Yahoo). Ilyen néven csak az talál meg, aki épp téged keres név szerint (azaz már tud rólad).
Mire jó?
– márkaépítésre (akár személyes márka, akár termék)
– ha a célod kifejezetten termék(ek) eladása
Mire nem jó?
– keresőoptimalizálás (SEO) szempontjából gyenge, hiszen nincs kulcsszó
– gyors növekedésre, mivel nehezebben találnak rá
– ha termékre utal a domain név, akkor személyes márka építésére nem jó
Mikor legyen a domained a saját neved?
– ha már ismert a neved, tehát van személyes márkád
– ha a blog/weboldal célja a személyes márkád építése
Mire nem jó:
– a márkanévhez hasonlóan keresőoptimalizálás szempontjából gyenge
– ha termék eladása a cél, arra nem való
– nagyobb vállalkozás létrehozása (mivel annak brand kell, márkát kell építeni neki, de a termékeknek, nem magadnak)
A kettő keveréke
Választhatsz olyan márkanevet is, amiben leírás is van. Ilyen pl. az 5PercAngol. Márkanév, de kiderül belőle, hogy angoltanulással kapcsolatos weboldalról van szó. Az itt használt kulcsszó az angol. Márkanév is, alkalmas márkaépítésre, de keresőoptimalizálás szempontjából is jó, mivel tartalmazza az oldal tartalmára utaló legfontosabb kulcsszót.
Jól gondold meg, milyen típusú nevet választasz, mert később már nem lehet, vagy nagyon nehéz megváltoztatni, hiszen már ezt a nevet ismerik a követőid. Márkanév vagy saját név esetén ez fokozottan igaz. Ha tartalomra utaló névvel kezdted, később indíthatsz egy saját bemutatkozó weboldalt (ami nem blog), aminek a domainje a saját neved, és linkelhetsz egyikről a másikra.
Vajon szabad-e a kiszemelt név?
Ha megvan a név, meg kell tudnod, szabad-e, azaz nem használja-e már valaki más. A tárhelyszolgatók weboldalán megnézheted. A domain regisztrációval kapcsolatos menüpontban vagy aloldalon találsz egy keresőt, ahova csak be kell írnod a választott nevet, és megmondja, szabad-e. Elég egyetlen, bármelyik tárhelyszolgáltatónál megnézned, nem szolgáltatófüggő. Egy domain vagy szabad vagy foglalt, függetlenül attól, hogy melyik szolgáltatónál regisztrálták, vagy melyiknél kérdezed le.
Előfordulhat, hogy a kiszemelt név .hu végződéssel foglalt, de .com végződéssel szabad. Végződés szempontjától ez független egymástól, ezért is szokták a nagy márkák megvenni a domainjüket az összes végződéssel (azaz rengeteg domaint megvesznek egyszerre), hogy más ne használhassa a márkanevüket más végződéssel.
Ha más végződéssel szabad az általad választott név, akkor sem feltétlenül jó ötlet azt megvenni, inkább válassz másik nevet. Mert ugye nem szeretnéd, ha összekevernének a konkurenciáddal? Az emberek nem feltétlenül tesznek különbséget pl. .hu vagy .com között. Ha csak a végződés különböztet meg a konkurenciád weboldalától, könnyen előfordulhat, hogy aki téged keres, őt találja meg.
Milyen végződést válassz?
Ha a célcsoportod Magyarországon él, vagy nagyobb részt magyar, célszerű .hu végződést választanod. Ha az emberek látják, hogy hazai weboldal, jobban megbíznak benne.
Ha inkább vagy teljes mértékben külföldiek az ügyfeleid, válaszd a .com végződést.
Ha a célcsoportod valamelyik konkrét külföldi ország polgáraiból áll (pl. kifejezetten németeknek vagy spanyoloknak ajánlod a termékedet vagy szolgáltatásodat), vásárolhatsz az országnak megfelelő végződésű domaint. Figyelem, itt lehetnek megkötések: előfordulhat, hogy csak az adott ország állampolgára, vagy ott bejegyzett cég vásárolhat az adott országnak megfelelő végződésű domaint.
Domaint bármelyik tárhelyszolgáltatónál regisztrálhatsz, de a legjobb, ha a domaint és a tárhelyet ugyanattól a szolgáltatótól veszed.
Az én domainem és tárhelyem is a Profitárhelynél van, neked is őket ajánlom. Ha a tárhelyed is náluk lesz, bizonyos csomagok mellé ingyen domain is jár. (Ha a fenti linkre kattintva rendeled meg a tárhelyedet és/vagy domainedet, azért én jutalékot kapok. Szóval ha így teszel, köszönöm :))