Ha azt szeretnéd, hogy a weboldalad látogatói megtaláljanak minden olyan információt az oldaladon, ami érdekelheti őket veled kapcsolatban, illetve, hogy megtegyék, amit szeretnél (feliratkozzanak a hírlevélre, letöltsenek valamit, időpontot vagy árajánlatot kérjenek stb.) a következő elemeket ne felejtsd le róla:
Főoldal
Fontos, hogy a weboldalad kezdőoldala szép, esztétikus legyen, de átláthatónak is kell lennie. Ki kell derülnie, hogy mit várhat az olvasó, mivel foglalkozol, mit lehet a weboldalon csinálni. Egyszerű, kevés oldalból álló honlap esetén, ami lényegében egy bemutatkozó weboldal egy bloggal, ami a te céljaidnak megfelel, a főoldalon lehet akár rögtön a blog is. Az oldal címéből, de legalább a menüsorból ki kell derülnie, hogy mivel foglalkozol.
Blog
A honlapod fő funkciója esetedben az, hogy meggyőzze az érdeklődőt arról, hogy pont téged válasszon. A szakmai hozzáértésed bizonyításának egyik, ha nem a legjobb eszköze a blog. Ráadásul, ha valaki eljutott a honlapodra, a célod most az, hogy minél tovább ott maradjon, hiszen idő kell, hogy meggyőzd illetve, hogy megjegyezzen. Ha rögtön érdekes olvasnivalóval találja szembe magát, nagyobb a valószínűsége, hogy marad, és akár elolvas még néhány cikket. Kíváncsi lesz rá, ki is vagy, elolvassa a Rólam menüpontot, és ha tetszett neki, amit olvasott, akkor valószínűleg megjegyez magának.
Menü
A menüpontok legyenek jól látható helyen, ne kelljen keresni őket. Legyen jól olvasható a nevük, azaz, ennek a célnak megfelelő legyen a betűtípus, szín és méret. Ne legyen túl sok menüpont, maximum 5-6. Ha valóban szükséges, lehetnek egy menüponton belül almenüpontok, de csak valóban indokolt esetben. A menüpontok nevei legyenek könnyen érthetőek, derüljön ki róluk, hogy mit talál az olvasó a menüpontra kattintva. A lényeg mindig az egyszerűség és az átláthatóság. Ha az olvasó nem találja, amit keres, könnyen elveszíti a türelmét és odébbáll, ezzel pedig te is elveszíted őt.
Rólam
Mindenképp szükséges egy Rólam oldal, ahol bemutatkozol az olvasónak. Az oldalnak lehet más neve is, pl. Ki vagyok én? vagy Katiról. A lényeg, hogy egyértelmű legyen, hogy erre a menüpontra kattintva az oldal tulajdonosáról tudhatunk meg valamit. A bemutatkozás ne legyen száraz önéletrajz, mert az unalmas. Az emberek szórakozni szeretnek az interneten, és elvárják az érdekes, szórakoztató, könnyed tartalmat. Ha agysebész lennél, nyilvánvalóan a szakmai eredményeid lennének a legfontosabb információk rólad, tanárként azonban fontos, hogy szimpátiát ébressz az érdeklődőben, hiszen nem mindegy neki, hogy a tanára egy karótnyelt valaki vagy egy kedves, érdekes ember. Az emberek elsősorban érzelmileg kötődnek egymáshoz, és szeretik a történeteket, amiket könnyen meg is jegyeznek. Próbálj meg valamilyen érdekes, kedves sztorit belecsempészni a bemutatkozásodba, ahogy én is tettem a tanári weboldalamon. Legyen ott a fényképed. Az emberek jobban megbíznak egy másik emberben, mint egy személytelen weboldalban. Olyan képet használj, ami növeli a megbízhatóságodat. A kép legyen jó minőségű, egyedül szerepelj rajta, megfelelő öltözékben (ne fürdőruhában vagy bulihoz öltözve), mosolyogj. Ne az igazolványképedet használd, az túl komor, személytelen.
Terméked, szolgáltatásod bemutatkozó oldala
Szerepeljen rajta, hogy pontosan mi a termék vagy szolgáltatás, mire jó, kinek jó, hogyan lehet megrendelni, hogyan lehet fizetni. Óra esetén, hogyan történik az időpontegyeztetés, mik az óra lemondásának a feltételei, mi az órák helyszíne, milyen időpontokban vállalsz órát, illetve röviden bemutathatod akár a tanítási módszeredet is.
Kapcsolat
A Kapcsolat menüpontban olyan elérhetőséget adj meg, amin valóban el tudnak érni az érdeklődők. Ne feledd, hogy bárki láthatja, akinek van számítógépe, tehát csak olyan információt írj ki, amit szó szerint bárkinek megadnál. Ha nem szeretnéd, nem kell kiírnod a telefonszámodat, akit érdekel, küldjön e-mailt és abban majd megadod. A legjobb, ha kapcsolati űrlapot használsz és mellé kiírod az e-mail címedet is, mert sokan nem szeretik, ha nincs semmi más, csak egy űrlap. Egy e-mail cím is növeli a bizalmat, ezért ha nincs ellene kifogásod, hogy bárki megtalálhatja, tedd ki. Azonban mindenképp azt ajánlom, hogy a @ és . jeleket (kukac) és (pont)-ként szerepeltesd, ez ugyanis távol tartja a spamet. (Biztos sok helyen láttad már az efféle megoldást. Azért van, mert sok rosszindulatú ún. bot pásztázza az internetet e-mail címeket keresve, ahová automatikusan spamet vagy akár vírust küldhet. Ezek a botok valójában programok, amik a @ jelből ismereik fel, hogy e-maillel van dolguk. Ha nem találják a jelet… akkor becsaptuk őket :))
Call to action gomb
Valószínűleg szeretnéd, hogy a látogatók valamit csináljanak a weboldaladon. A legbiztosabb, ha megmondod nekik, hogy mit szeretnél. A „call-to-action” gomb mondja meg nekik: Rendeld meg! Szólj hozzá! Töltsd le! (Illetve, hatásosabb, ha E/1-ben használod őket: Megrendelem! Letöltöm! Kérem a hírlevelet! Kérem az e-könyvet!) stb.
Ami még lehet az oldaladon:
Közösségi média felületek gombjai
Facebook-doboz, ha van Facebook oldaladad;, egyéb közösségi média felületek követőgombjai, ha használod őket. Úgy értem, szakmailag. A személyes profiljaidat nem feltétlenül jó ötlet itt szerepeltetni, mert ez a szakmai oldalad, a munkádhoz tartozik. Azaz, ha van pl. egy teljesen személyes Instagram fiókod, azt ne tedd ki.
Hírlevél feliratkoztató doboz (ha szeretnél hírlevelet küldeni)
Biztosan láttál már ilyet: ez az a doboz, ahová beírod a nevedet és az e-mail címedet, amikor feliratkozol egy hírlevélre, vagy letöltesz valamilyen ingyenes tartalmat, pl. e-könyvet, amihez meg kell adnod az adataidat. Ha ilyen célból magánszemélyek adatait gyűjtöd (név, e-mail stb.) akkor szükséged lesz egy Adatvédelmi nyilatkozatra, amit jól látható helyen ki kell tenned a weboldaladra (pl. a láblécbe), valamint engedélyt, illetve adatvédelmi számot kell kérned a NAIH-tól. Ez ingyenes és néhány napot vesz igénybe. Ha ez hiányzik és a hatóság észreveszi, akkor megbüntethetnek. (Ez a kötelezettség 2018. május 25-én megszűnik, utána már nem kell NAIH számot kérned.)
Social proof
Ezek a „Rólam mondták” típusú értékelések, amiket az ügyfeleid mondanak rólad. Biztosan láttál már ilyet is más weboldalakon. Azért fontos, hogy ezek szerepeljenek az oldaladon, mert bizalmat ébresztenek, de ezt felesleges magyarázni. Hogyan tehetsz szert ilyenekre? Kamuzni nem érdemes, lehetőség szerint ne te magad írd meg őket… Hanem kérd meg néhány tanítványodat, ügyfeledet, hogy írjanak rólad pár sort. Nem kell hosszúnak lennie, egy-három mondat elég. Mindenképp tájékoztasd őket arról, hogy az értékelésüket ki fogod tenni a weboldaladra, ahhoz pedig kérj engedélyt, hogy az adataikat is kitehesd, külön kitérve arra, hogy milyen adatot engedélyeznek szerepeltetni (A teljes nevüket vagy csak a keresztnevüket? Lakhely (város)? Életkor?) Soha ne tegyél ki úgy információt másról, hogy előtte nem kérdezted meg, hogy megengedi-e! Te sem szeretnéd, ha más visszaélne a te adataiddal.
Csali
Mi az a csali? Töltöttél már le ingyenes e-könyvet úgy, hogy előtte meg kellett adnod a nevedet, de legalább az e-mail címedet? Na, az egy csali volt. Azért kaptad, hogy megadd az e-mail címedet, mert arra küldeni szeretne valamit a weboldal üzemeltetője, pl. reklámot vagy hírlevelet. Az e-könyvet ugyanis nem ingyen kaptad, az e-mail címeddel fizettél érte. Ha te is szeretnéd begyűjteni a potenciális ügyfelek, érdeklődők adatait, akkor készíts te is csalit. (És Adatvédelmi nyilatkozatot, illetve kérj NAIH számot, mert személyes adatokat kezelsz.) A csalinak nem kell feltétlenül saját oldal, lehet az oldalsávban is például fixen minden oldalon vagy felugró ablakban stb., de készíthetsz neki külön oldalt is, ahol írsz róla és így próbálod meggyőzni az érdeklődőket a letöltésről. (A felugró ablakokkal csak óvatosan! Ha olyan helyre teszed, ahol kitakarja a tartalmat, a Google büntet érte, azaz rossz minőségűnek ítéli a weboldaladat. A felugró ablak valahol lent vagy oldalt jelenjen meg, ne legyen túl nagy, és be lehessen zárni.)
+1
Nagyon fontos, hogy a weboldalad mobil eszközökre, azaz mobilra és tabletre is optimizálva legyen, vagyis ezeken az eszközökön is jól nézzen ki. Azaz, mobilbarát (reszponzív) legyen. Biztosan feltűnt már, hogy ugyanaz a weboldal nem pont ugyanúgy néz ki pl. telefonon, mint laptopon. Az eszközök eltérő mérete miatt nem is nézhet ki ugyanúgy. Pont ez a lényeg: hogy legyen a weboldalnak desktop, tablet és mobil verziója is. Ha ingyenes weboldalt használsz, győződj meg róla, hogy így van. Ha WordPresst használsz, olyan sablont válassz (vagy kérj a weboldalkészítőtől), ami reszponzív. Ha egyedi weboldalt csináltatsz (amit nem ajánlok, hogy miért, az innen kiderül), akkor kérd a programozódtól. Ez extra költséggel jár, vagyis külön le kell programoznia a mobilos verziót, amit külön ki kell fizetned. Mindez azért fontos, mert a Google hátrébb sorolja a találatok között a nem optimalizált oldalakat, így nehezebben találnak rád. Ha úgy gondolod, hogy ez nem is fontos, mert nem az organikus találatokból (a Google által keresésre kiadott találatok) számítasz diákokra, ez nem igaz. Fontos, mert sokan, főleg a fiatalok, elsősorban mobilról neteznek, nem laptopról. Ha mobilon használhatatlan a weboldalad, akkor szinte felesleges az egész. A Google, ha valaki mobilról indít keresést, eleve csak a mobilbarát oldalakat mutatja meg a találati listában. Tehát, ha a tied nem az, meg sem jelenik találatként.