A következő kérdést tettem fel egy külföldi (főleg amerikaiakból álló) magánkiadással foglalkozó Facebook csoportban, illetve a szintén Facebookon megtalálható magyar Könyvmarketing csoportban:
“Miért jó webáruházban, Amazonon, itt-ott árulni a könyveinket, ha a marketinggel úgyis nekünk kell foglalkoznunk? Jobb, ha tőlünk veszik meg az emberek a könyvet, hiszen így nem kell jutalékot fizetnünk másnak. Nyomtatott könyv esetében, gondolom, talán az lehet a válasz, hogy olcsóbban nyomtatja ki egy kiadó, mint mi, mivel nekik kedvezőbb szerződésük lehet a nyomdával (mivel többet nyomtatnak). E-könyveknél gondolhatjuk azt, hogy több ember találkozik vele, ha elérhető különböző platformokon. Ez az Amazonra pl. nem érvényes, hiába van fent a könyv, ha nem foglalkozunk vele, a kutya se veszi meg, mert elveszik a tömegben és az emberek szeme elé se kerül (saját tapasztalat és a külföldi csoportban is ezt válaszolták egy másik kérdésemmel kapcsolatban). Azt viszont nem tudom, hogy magyar webáruházak, kiadók esetében mi a helyzet. Szóval, akár nyomtatott, akár e-könyvvel kapcsolatban: mit tud nyújtani egy webáruház, Amazon stb., miért érdemes használni őket? Érdemes-e? Mitől függ, hogy érdemes-e?”
Ezeket a válaszokat kaptam a Könyvmarketing csoportban:
- egy webáruházban egyszerre több könyvet lehet megvásárolni. Ez papír alapú termék esetén azért jobb, mert bizonyos összeg feletti vásárlás esetén pl. nincs szállítási költség. Akár nyomtatott, akár e-könyvről van szó, egyszerűbb, ha több, akár különböző témájú könyvet venne az ember, egyszerre elintézheti. Ez azt is jelenti, hogy kevesebb helyre kell regisztrálni, kevesebb jelszóra kell emlékezni, stb., ami szintén egyszerűbbé teszi az ember életét.
- egy bejáratott webáruház mögött ismert(ebb), nagy(obb) cég áll, így a vásárló biztos lehet benne, hogy megkapja a terméket. Egy ismert webshop nagyobb biztonságérzetet nyújt. A saját oldaladról nehezebben fogsz tudni eladni, mert a vásárlód nem tudja, ki vagy, ezért nem feltétlenül bízik meg benned, főleg, ha előre kell utalni, mert az utánvétel meg neked lenne kockázatos.
- mivel magyar nyelven nincs még sok e-könyv, ha feltöltesz egy könyvet, lesz pár eladás (hacsak nem borzasztó a borító és a szöveg). Ez azért is jó, mert ha a könyvben benne van a weboldalad, blogod címe, olvasókat szerezhetsz, akikből ügyfelek lehetnek, illetve, a többi könyvedet már közvetlenül tőleg fogják megvenni.
- minél több helyen van ott a neved, annál többen ismernek meg, ami bizalomépítés szempontjából nem rossz, és akkor az énmárkádra gyakorolt pozitív hatásról még nem is beszéltünk
- a hitelességedet az is nagyban növeli, hogy egy nagy, ismert könyvesboltban vagy könyves webshopban kapható a könyved
- ha a saját weboldaladról árulod a könyvedet, egy csomó olyan szabálynak is meg kell felelned, amivel egyébként a bolt vagy webshop foglalkozna, pl. ÁFA. Ha egy nagy szolgáltató oldalára töltöd fel a könyvedet, akkor az ÁFA-befizetés az ő dolguk, neked a jutalék után csak a vállalkozásodból adódó adókat kell megfizetned, amivel úgyis foglalkoznod kell, ha vállalkozásod van (KATA, társasági adó, SZJA stb.). Ha pénzért adsz bármit, terméket vagy szolgáltatást a weboldaladon keresztül, akkor kell rajta lennie Adatkezelési tájékoztatónak, ÁSZF-nek, impresszumnak és pl. sütikre való figyelmeztetésnek is.
A külföldi (szerintem jórészt amerikai) magánkiadású írók a következő szempontokat említették egy könyvnek az Amazonra és/vagy egyéb nagy webáruházba való feltöltése mellett:
- ha eléred (pl. időszakos akció segítségével), hogy számottevő eladás történjen, akkor a webáruház organikusan (azaz, csak úgy magától is) több embernek ajánlja fel a könyvedet, főleg, ha a megfelelő kategóriá(k)ba sikerült besorolnod a könyvet
- bizalom: egy ismert webáruháznak könnyebben fizet az olvasó, mint egy számára ismeretlen embernek
- webáruházból a könyv azonnal letölthető, mégpedig a nap 24 órájában bármikor. Ez Amerikában szerintem lényegesebb szempont, mint nálunk, mert ők jobban hozzászoktak a digitális tartalomfogyasztáshoz, és ahhoz, hogy ami digitális, az azonnal hozzáférhető.
- az Amazon el tudja küldeni a MOBI formátumú fájlt az olvasó Kindle-jére, az egyszeri szerző meg nem. Szerintem ez is inkább amerikai probléma. Nálunk aránylag kevés embernek van könyvolvasója.
- az olvasó MOBI formátumot vagy papírkönyvet akar. Lásd: előző pont. (Magyarországon az EPUB úgy tűnik, sokkal népszerűbb, mint Amerikában.)
- ügyfélszolgálat, kérdések megválaszolása, elégedetlen vásárlók kezelése – ezt mind elintézi a webáruház
- ahhoz, hogy saját weboldalról áruld a könyveidet, saját weboldaladnak kell lennie, amiért vagy fizetsz vagy megcsinálod, ha tudod. Szerintem, ha bármit el akar az ember adni, azért csak nem árt, ha van weboldala… Akkor meg már nem biztos, hogy akkora teher úgy kialakítani, hogy alkalmas legyen néhány termék értékesítésére. Nem 6.000 termékes webshopot akarunk… Azt mondjuk tényleg érdemes figyelembe venni, hogy ha nem magad készíted a weboldaladat, érdemes megtanulni a WordPress kezelését, különben bármilyen kicsi változtatás miatt (ár, akció, esetleg valami meghibásodik) fizetned kell a weboldal készítőjének, aki ráadásul lehet, hogy csak napok múlva ér rá. Néhány könyv árusítása amatőrként is megoldható. (Kell egy Megrendelés gomb, amit beillesztesz a könyv landing oldalába, és egy megrendelőlap, amit pl. a Contact Form7 nevű bővítménnyel egyszerűen létre lehet hozni.)