Ha tapasztalat nélkül vágunk bele a Facebookon való hirdetésbe, szinte biztos, hogy elkövetjük a legnagyobb hibát: olyasmit kezdünk el hirdetni, amit nem érdemes. Ez ahhoz vezet, hogy feleslegesen költünk pénzt a hirdetésre, majd csalódottan abba is hagyjuk.
Ugyanis teljesen egyértelműnek tűnik, hogy azt hirdessük, amit el szeretnénk adni. Esetleg a Facebook oldalunkat, mert majd lesz sok lájkolónk, és nekik majd hirdetjük azt, amit el szeretnénk adni. Ez nagy hiba!
Viszont nem meglepő, hiszen megszoktuk, hogy a reklámok középpontjában az eladni kívánt termék áll és annak a végeláthatatlan mennyiségű jó tulajdonsága. Ez így volt évtizedekig, de az internetnek és a közösségi médiának köszönhetően az emberek hirdetésre adott reakciói is megváltoztak. Rengeteg reklámot látunk, szinte mindenhol. Meguntuk, de nagyon, hogy mindenki ránk akarja tukmálni a kivételesen szupernek kikiáltott cuccait. A reklám, hirdetés ma már inkább ellenérzést kelt. Ezért úgy kell hirdetnünk, mintha nem hirdetnénk…
Az emberek szórakozni akarnak, főleg az interneten. A tévéreklámokon is megfigyelhetjük, hogy igyekeznek egyre viccesebbek, szórakoztatóbbak lenni, sokszor pedig rövid történeteket mesélnek el. Az emberek elvárják, hogy a tévé, az internet szórakoztassa őket. Vagy legalább legyen hasznos.
Ezért ma már mindenki úgy igyekszik hirdetni, mintha nem is eladni akarna, hanem szórakoztatni vagy segíteni egy probléma megoldásában. Megszületett a tartalommarketing. Azaz, hasznos vagy szórakoztató tartalommal igyekeznek a vállalkozások megfogni az internetet böngészők figyelmét. Rengeteg szöveges tartalommal, videóval, fényképpel találkozhatunk a neten. Megszaporodtak a blogok, vlogok, Youtube videók stb. Mindenki tartalmat gyárt. Mert a hirdetés önmagában már nem elég hatékony. Az emberek tartalmat akarnak, nem tukmálást.
Tehát mit hirdessünk?
Attól függ, kinek.
Nyelvtanárként alapvetően két dolgot akarhatunk elérni:
– új diákokat szerezni
– eladni a termékünket (könyv, e-könyv, online tanfolyam), ha van
Bármelyik is a célunk, olyan embereknek, akik még sosem hallotak rólunk NE a terméket hirdessük (az egyszerűség kedvéért termék alatt a szolgáltatást is értem).
Hanem tartalmat. A tartalom ugyanis érdekes, hasznos, de nem nyomulós. Teljesen idegeneknek ne akarjunk semmit eladni, mert nem fogják megvenni. Vagy esetleg egy páran, de anyagilag nem valószínű, hogy jól fogunk kijönni a hirdetésből.
Mi lehet tartalom?
Alapvetően blogposzt, valamilyen ingyenes anyag (e-könyv, e-mail tanfolyam) vagy videó. Ezt hirdessük.
Azokat viszont, akik rákattintottak a hirdetésre, és megnézték a tartalmat, ne hagyjuk csak úgy elmenni! Fontos, hogy nekik újra tudjunk hirdetni. Újra tartalmat, hogy megismerjenek minket és meggyőződjenek arról, hogy értünk ahhoz, amit csinálunk és megbízhatóak vagyunk. Aztán majd hirdethetjük a terméket is.
Hogyan „fogjuk meg” azokat, akik kattintottak?
Az egyik lehetőség, hogy az ingyenesen letölthető anyagunkért cserébe elkérjük az e-mail címüket.
Mire van ehhez szükségünk?
– egy weboldalra, ez lehet ingyenes is (pl. weebly, wix, wordpress. com)
– egy hírlevélszoftverre (pl. Listamester, MailChimp)
Frissítés:
Figyelem! 2018-ban érvénybe lépett az EU adatvédelmi rendelete, a GDPR. Ha hírlevelezel és/vagy van csalid, akkor személyes adatokat kezelsz, tehát be kell tartanod a GDPR rendelkezéseit!
A másik lehetőség a remarketing.
Mi az a remarketing? A Facebook hirdetési fiókunkban létrehozhatunk egy ún. Facebook pixelt, amit be kell építenünk a weboldalunkba (ha WordPresst használsz, van erre plugin, ne aggódj). Ez a „pixel” valójában egy kód, aminek a segítségével újra tudunk hirdetni azoknak, akik jártak a weboldalunkon, mivel a pixel bizonyos ideig megjegyzi őket. Azaz, segítségével hirdethetünk azoknak, akik már nem teljesen idegenek.
Nyilvánvaló különbség a kettő között, hogy azokat, akiknek megvan az e-mail címe, immár ingyen is el tudjuk érni, a remarketing hirdetésért pedig fizetnünk kell a Facebooknak. Viszont azt is érdemes figyelembe venni, hogy az emberek egyre inkább unják már azt is, hogy minden cég az e-mail címüket akarja, ezért előfordulhat, hogy többen töltik le az ingyenes anyagodat ha nem kell megadni cserébe az e-mailjüket.
Én néhány hete találkoztam a jelenséggel először, és azóta többször olvastam erről marketingesektől, miszerint valaki nem kér e-mailt, teljesen szabadon letölthető az ingyenes e-könyve. Aki nem ért a marketinghez azt hiheti, ó, milyen jófej… Hmmm…remarketing pixel van a weboldalban 😉 Nem kér e-mail címet, de ha akar, tud hirdetni azoknak, akik letöltötték az anyagot vagy csak jártak az oldalon. (A pixel nem feltétlenül magában az anyagban van. Ha pl. PDF, abban nem lehet, hanem a landing oldalban, ahonnan elérhető az anyag.)
Miért ad akkor ingyenes anyagot, miért nem csak blogposztot hirdet? Mert az ingyenes anyag hosszabb, ezáltal hasznosabb az érdeklődő számára, és jobban is bizonyítja írójának az adott témához való hozzáértését. Az ingyenes anyag egy marketingeszköz. Nem csak az a célja, hogy segítségével újra elérhessük ugyanazt az érdeklődőt, hanem az is, hogy meggyőzzük arról, hogy minket válasszon. Hiszen az egészet ezért csináljuk.
Persze az e-mail marketing és a remarketing egyszerre is alkalmazható, mert aki letölti az anyagodat, az járt a weboldaladon, tehát a pixel már megjegyezte őt. Neki küldhetsz e-mailt, de remarketing hirdetést is. Jelenleg a marketingesek között is folyik a vita arról, hogy a hírlevelezés, e-mail marketing hatékony-e még vagy sem, úgyhogy egyértelmű ítéletet nem tudok mondani. Nálam okosabbak sem tudnak. Talán nincs is. Ki kell próbálni, kinek melyik bizonyul hatékonyabbnak.
De miért akarjuk elérni újra ugyanazt az embert?
Mert elsőre sem fog feltétlenül vásárolni. Legalábbis a nagy részük. Érdemes még egyszer tartalmat hirdetni nekik, majd csak ezután a terméket. Illetve, minél több tartalmat hirdetünk, annál jobb. Az ideális az, ha folyamatosan hirdetünk valamilyen tartalmat, de ez sok pénzbe kerülhet, úgyhogy nyelvtanárként valószínűleg nem fogod ezt tenni.
Tehát, az érdeklődő látott tőled néhány blogposztot, vagy más tartalmat. MOST hirdetheted a terméket.
Ami a terméket illeti: láttál már olyat, hogy valaki fizetett hirdetésben keres tanítványt? Én még nem. Nem véletlenül. Tanítványt nem fizetett Facebook hirdetéssel kell keresni. (Arról, hogy hogyan, itt írtam.)
Ha a célod az, hogy tanítványaid legyenek és szeretnél hirdetni, tartalmat hirdess, de magát a nyelvtanítást nem érdemes. A tartalomban viszont nyugodtan ott lehet, és legyen is, hogy pl. vállalsz nyelvórát. Ha a tartalomban konkrétan nem is szerepel, akkor legyen ott jól láthatóan a weboldaladon. Azaz, a tartalom tűnjön a lényegnek, de közben azért legyen egyértelmű, hogy órát adsz, vagy van valamilyen megvásárolható terméked.
Tartalmat hirdethetsz akár a már meglévő lájkolóidnak is, hiszen az organikus elérés egyre kisebb, azaz a Facebook egyre kevesebb lájkolódnak mutatja meg ingyen az oldalad posztjait. Ha nincs terméked, „csak” tanítasz, de szeretnél több lájkolót az oldaladra, akkor is a blogposztjaidat, ingyenes anyagaidat vagy videóidat hirdesd.
Ha pedig van terméked, azt csak a „bemelegítés” után hirdesd, azaz azoknak, akik már láttak, olvastak tőled tartalmat. Ez a lényeg.