Arról már írtam, hogy miért írj e-könyvet, és arról is, hogy érdemes-e a külföldi piacra e-könyvet írni. Most pedig elmondom, hogy miért NE írj e-könyvet…
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy egyáltalán eszedbe se jusson e-könyvet írni, csak néhány olyan dologra szeretnék rávilágítani, amit érdemes számításba venned, ha e-könyv írásra adod a fejed. (Bár mindez nagyrészt a papírkönyvekre is igaz lehet.)
Miért írnak az emberek (e-)könyveket?
Általában két okból: vagy azért, hogy pénzt keressenek az eladásával, vagy azért, hogy ismertséget szerezzenek általa. Vagy persze mindkettő miatt, de maradjunk most abban, hogy külön tárgyaljuk ezt a két célt, mivel éppen ez lenne mondandóm lényege.
Szeptember botrány tört ki a magyar interneten a kalózmásolatokat letöltők, az ezeket gyűjtő oldalak, Facebook csoportok és magyar írók egy csoportja között. Röviden az történt, hogy valaki(k) elkezdte jelentgetni a Facebooknál ezeket a csoportokat, erre a Facebook megszűntette őket, mire az olvasók rátámadtak egyes írókra, különböző oldalakon, illetve fórumokon, csoportokban szidalmazva őket, negatív értékelést adva a műveikről stb. Az ügy nagy vihart kavart a Könyvmarketing csoportban is, ahol végül nem feltétlenül örömteli, de reális következtetésre jutottunk azzal, kapcsolatban, hogy érdemes-e egyáltalán e-könyvet írni. Röviden: csak a pénzért nem.
Úgyis a torrenten végzi?
A problémát lényegében az jelenti, hogy ma Magyarországon a) drágák a könyvek és b) az embereknek nincs pénzük. Ezért inkább ingyen letöltik őket, így azonban a szerző nem kap érte pénzt. Jelen cikk szempontjából itt érkeztünk el a lényeghez: érdemes-e ma Magyarországon e-könyvet írni, ha előbb-utóbb úgyis egy (két, tíz…) torrentoldalon végzi és szerzőként nem sok pénzt látunk belőle?
Nos, egyrészt ez függ a könyv témájától, illetve a célcsoporttól és attól, hogy hogyan tudjuk elérni őket. Ha elég sok embert érdekel a témánk, azaz elég nagy a célcsoportunk ÉS hatékonyan el is tudjuk őket érni (van hírlevéllistánk, blogunk, Facebook csoportunk, de legalább oldalunk), még így is megérheti. Persze megélni nem fogunk belőle.
(Azt azért megjegyzem, hogy Czifra Éva megél a könyveiből, de nemrég jelent meg a 73. (!) könyve, és az ő esetében papírkönyvekről van szó, ami azért számít, mert sokan nem szeretik az e-könyveket vagy nem szeretnek interneten vásárolni, így aztán a papírkönyvet jobban el lehet adni.)
Tehát, a csalódás elkerülése érdekében jobb, ha egyáltalán nem számítunk arra, hogy az e-könyveinkből nagy haszonra fogunk szert tenni. Kis célcsoport (azaz, kis nyelv, vagyis az angolon és a németen kívül minden más) esetében pedig ez fokozottan igaz.
Érdemes-e mégis e-könyvet írni ma Magyarországon?
Igen, de nem azért, hogy pénzt keressünk vele. Hanem a másik lehetséges cél, az ismertség növelése érdekében. Ha van valamilyen szolgáltatásod (ha nyelvtanár vagy, akkor van), diákok, ügyfelek szerzésére jó marketingeszköz az e-könyv (vagy akár a papírkönyv). Tehát az e-könyvre elsősorban mint marketingeszközre érdemes tekinteni, nem pedig mint bevételszerző termékre.
Egyrészt, aki megveszi, ha tetszik neki és tanárra lesz szüksége, nagyobb eséllyel választ téged. Azok szemében pedig, akik nem veszik meg ugyan, de látják, hogy van, hitelesebb leszel, jobban megbíznak a szakértelmedben, hiszen nem mindenki ír könyvet. Ezáltal a könyv azok közül is hozhat diákot, akik nem veszik meg. (Ráadásul, a könyvet csak egyszer veszik meg, ha viszont diák lesz belőlük, minden egyes óráért többet fizetnek, mint az e-könyv ára, ráadásul folyamatosan.) Ha így nézzük, az illegálisan feltöltött és kalózmásolatként letöltött könyv is hozhat hasznot, ami egy kicsit kárpótolhat minket a bosszúságért. (Attól még bosszantó, de ha erre gondolunk, akkor talán kevésbé.)
Tehát: mikor van értelme e-könyvet írnod?
Ha van belőle papírváltozat, akkor igen, mert plusz pénzbe nem kerül, ha pedig keresel vele, az „talált pénz”.
Ha csak e-könyvben adnád ki a művedet, ennek akkor van értelme, ha:
a) elég nagy a célközönséged (ha pl. holland nyelvkönyvet adnál ki, akkor ez valószínűleg nem jó ötlet)
b.) hatékonyan (és olcsón) el tudod őket érni
c.) van elég nagy fizetőképes kereslet rá (ha a célközönséged nem hajlandó e-könyvért fizetni vagy jellemzően nincs (saját) pénze, akkor nehéz lesz nekik eladni)
d.) nem a pénzért csinálod, hanem azért, hogy növeld az ismertséged, hitelességed, azaz, több ügyfelet, diákot szerezz általa, akik majd fizetnek másért.