Nem elég megírni egy blogposztot, hiszen ha senki nem olvassa, mert senki nem tud a létezéséről, akkor nem sok értelme van. Bármennyire jó, érdekes vagy hasznos is a tartalom, amit készítesz, tudatnod kell az emberekkel, hogy létezik. Na nem bárkivel vagy mindenkivel, hiszen mindenkit nem érdekel pont az a téma, amivel a blogod foglalkozik. A célcsoportodra kell fókuszálnod, azokra, akiket kifejezetten érdekel az, amiről írsz. A látogatók nem fognak maguktól jönni, neked kell megtalálnod őket, neked kell láthatóvá tenned a blogodat.
Hogyan szerezz olvasókat?
● jó tartalom
– a legfontosabb, hogy jó tartalmat készíts. Az a jó tartalom, ami a célcsoportod számára hasznos és/vagy érdekes, amit szívesen olvasnak vagy, ami valamilyen problémájukra jelent megoldást. (Ez a poszt pl. azoknak lesz remélhetőleg hasznos, akiknek az a problémájuk, hogy nem tudják, hogyan szerezzenek olvasókat a blogjukra.) Ha a célcsoportodnak nem tetszik az, amiről írsz, egyszer lehet, hogy elolvassák véletlenül, de többször nem fogják, bárhogyan is próbálod népszerűsíteni.
● organikus elérés
Az organikus elérés azt jelenti, hogy valaki úgy talál rá a weboldaladra, blogodra, tartalmadra, hogy nem konkrétan a te weboldaladat kereste. Ez többnyire úgy történik, hogy valaki rákeres egy szóra, pl. angoltanítás, amire a Google kidob sok-sok oldalt. Ez az organikus találat. Ha a te weboldalad az első vagy második oldalon van (az emberek többsége a harmadik oldalt már nem nézi meg), akkor talán rá is kattint, pedig nem konkrétan téged keresett, valószínűleg nem is ismert eddig. Lehet, hogy szereztél egy új olvasót. Ehhez nem árt az első vagy második oldalon lenni, ami nem egyszerű, és főleg nem megy gyorsan.
Mi a legegyszerűbb, és az egyik leghatékonyabb módszer arra, hogy jó helyezést érj el a Google találati listájában? Ha a domain neved tartalmazza a fő kulcszavadat. Azt, amiről a blogod, weboldalad, tevékenységed szól, ami a legjobban leírja. Az én tanári blogom neve pl. spanyolultanulunk.
● belső linkek
– a posztjaidban helyezz el belső linkeket olyan régebbi posztjaidra, amelyeknek közük van a jelenlegihez; illetve, a posztjaid végén jelenjenek meg a hasonló témához kötődő posztok (related posts), hogy több időt töltsenek az olvasók a weboldaladon, több posztot olvassanak el, és rájöjjenek, hogy tök jó a blogod! 🙂
● megosztás gombok, Like doboz
– minden posztod végén legyen Facebook like és megosztás gomb. (Itt pl. azt is megválaszthatod, hogy látsszon-e hányan lájkolták vagy osztották meg az adott cikket.) Manapság ez talán már kevésbé fontos, mint régebben, de ártani nem árt. Ugyanez vonatkozik más közösségi média platformokra is, tehát ha van Twitter, Linkedin stb. fiókod, azokhoz is legyen gomb.
– helyezz el a blogodon Facebook dobozt Like gombbal. Ehhez létre kell hoznod egy Facebook oldalt a weboldaladhoz, ha még nincs. A dobozt kihelyezését egy kódnak a weboldaladban való elhelyezésével tudod megtenni, kódot pedig a Facebook Developers oldalán kérhetsz. Itt kiválaszthatod pl. hogy szeretnéd-e, hogy látszanak azok az emberek fotói, akik már lájkolták az oldaladat, illetve az, hogy hány lájkolód van stb. Szerintem jobb, ha szerepelnek rajta a fotók, mert hitelességet sugároz, személyesebbnek hat, ha emberek fényképei láthatóak rajta. A lájkolószám megmutatása attól függ, mire számítasz, milyen gyorsan lesznek lájkolóid. Egy új blognál még nem fura, ha csak három lájkolója van. A tanári blogom indításakor 600+ lájkolója volt a Facebook oldalamnak, így nem volt kérdés. Ezt a blogot pedig a hozzá tartozó oldallal egyszerre indítottam, ezért nem éreztem „cikinek”, hogy még egyetlen lájkolója sem volt.
Frissítve:
Figyelem! 2018-ban érvénybe lépett az EU adatvédemi rendelete, a GDPR. A Facebookos hozzászólás, megosztás, Like gomb és Like doboz esetén figyelembe kell venned és be kell tartanod ennek rendelkezéseit!
● oszd meg a Facebook oldaladon és csoportokban
– hozz létre Facebook oldalt a blogodnak, és oszd meg rajta a posztjaidat. Ne csak a saját oldaladon, hanem a olyan csoportokban is, amelyeket a célközönséged látogat. Létrehozhatsz saját csoportot is, de ettől függetlenül más csoportokban is oszd meg őket. Arra viszont figyelj, hogy csak akkor, ha az adott csoport szabályzata nem tiltja. A Facebook oldalakról itt írtam, a csoportokról pedig itt. (Pl. ezek olyan belső linkek a saját blogomra, amelyeket említettem feljebb.)
● szólj hozzá más blogok, Facebook oldalak posztjaihoz
– szólj hozzá mások cikkeihez, posztjaihoz olyan blogokban, Facebook oldalakon, ahol a célközönséged jelen van. Ha okos dolgokat mondasz, előbb utóbb érdekelni fogja őket, hogy ki vagy. Persze csak akkor, ha értelmes hozzászólást írsz. Ne spammelj, és ne próbáld rájuk tukmálni a saját blogodat! Csak beszélgess, mintha nem lenne vele semmilyen célod. A Facebook profilodon is érdemes megjelentetned a blogodat hivatkozással együtt, hogy könnyen megtalálja, akit érdekel.
● írj vagy kérj vendégposztot
– írhatsz vendégposztot valaki más blogján, illetve nálad is írhatnak mások vendégposztot
– ha te írod, a blogod linkje megjelenhet a végén, így a másik blog olvasói tudomást szereznek a létezésedről, és ha tetszett nekik a vendégposzt, valószínűleg megnézik a te blogodat is. Ha másik blogon így megjelentél, arról tudasd a követőidet. Ha látják, hogy más bloggerek is ismernek, és foglalkoznak veled, az a presztízsedet növeli. Minél ismertebb, elismertebb az blog az adott témát illetően, annál jobb neked.
– ha nálad ír valaki vendégposztot, ő is kiteszi majd a saját linkjét, így az ő olvasói nálad olvassák az ő posztját, és ha már ott vannak, akkor remélhetőleg a te posztjaidra is ránéznek
● készíts interjút
– kérj fel a témád szempontjából érdekes embereket egy interjúra, amit megjelentetsz a blogodon. Ha neki is van weboldala, ki fogja tenni a linket, mert ő is meg akarja mutatni a követőinek, hogy vele valaki interjút készített. Ha veled készít valaki interjút, te is tegyél ki linket az oldaladra. Az interjú és a vendégposzt is mindkét félnek jó.
● válaszolj a hozzászólásokra
– ha valaki hozzászól valamelyik posztodhoz, válaszolj. Akár csak annyit, hogy „Köszönöm, hogy leírtad a véleményedet!” Ha nem válaszolsz, az azt sugallja, hogy nem érdekel, hogy mit gondolnak az olvasóid, hogy nem akarsz velük szóba állni.
– több okból is azt javaslom, hogy tedd lehetővé a Facebook profillal való kommentelést, sőt, akár ez legyen az egyetlen kommentelési lehetőség. Egyrészt azért, mert ha külön regisztrációhoz kötöd a kommentelés lehetőségét, sokan nem fogják bevállalni az ezzel járó macerát. Te még nem unod, hogy millió helyen kell regisztrálnod, felhasználónevet és jelszót kitalálnod, aztán megjegyezned? Na ugye. A legtöbb ember folyamatosan be van jelentkezve a Facebook fiókjába, így nagyon egyszerűen hozzászólhat a blogodon a posztjaidhoz. (Arról nem beszélve, hogy a weboldaladra való regisztrációnak biztonsági kockázata is van a weboldaladra nézve, ugyanis védtelenebbé válik a támadások, feltörés ellen.) Ráadásul, ezzel könnyebben kivédheted a trollokat, kötekedőket, hiszen arccal és névvel lehet csak kommentelni.
Frissítve:
Figyelem! Ebben az esetben is figyelembe kell venned és be kell tartanod a GDPR rendelkezéseit!
● bannercsere
– megegyezhetsz más blogokkal vagy weboldalakkal abban, hogy kiteszitek egymás logóját egymás weboldalára kattintható linkként (ez a banner). Biztosan láttál már ilyet, általában „Együttműködő partnereink” címen fut. Megbeszélhetitek azt is, hogy egymás hírleveleiben elhelyezitek egymás linkjét vagy hirdetését, de ezt nem érdemes túlzásba vinni, csak diszkréten, ne tűnjön spamnek. Természetesen bármilyen hasonlót cserét csak olyan honlapokkal csináljunk, amelyek célcsoportja megegyezik a miénkkel, de legalábbis érdekli őket mindkettőnk témája, és persze nem a közvetlen konkurenciánk.
● gyűjtőoldalak
– megjelentetheted a blogodat különböző tartalomhoz kapcsoldó gyűjtőoldalakon, mint pl. a startlap oldalcsalád. Választ ki a neked megfelelő(ke)t és írj nekik, hogy szeretnéd, ha felvennék az oldaladat.
● fizetett hirdetés
– a fizetős megoldásokat mindig utolsóként említem, de azért ne hanyagoljuk el ezt a lehetőséget sem. Ha úgy érzed, megéri, költs el párezer forintot fizetett hirdetésre pl. a Facebookon. Általában 1-2 forintért már elérhetsz egy embert, azaz ennyibe kerül, hogy egy ember lássa a hirdetésedet. Az, hogy végül hányan kattintanak rá, sok mindentől függ, a címtől kezdve, a használt képen, a megfelelő célzáson, a hirdetési összegen át sok más tényezőtől. Én néha szoktam fizetett hirdetést futtatni Facebookon a célközönségemnek (életkor, földrajzi hely és érdeklődés alapon). Ilyenkor valamelyik nagyon olvasott posztomat hirdetem, így szerzek új olvasókat.