Facebook oldalak – alapvető tudnivalók

facebook-oldalakNéhány évvel ezelőtt még remekül el lehetett érni sok embert ingyen, ha volt egy Facebook oldalad. Ma ez már sajnos nincs így. Mivel a Facebook egy vállalkozás, profitot szeretne termelni, ezért úgy van vele, hogy ha te bevételt akarsz szerezni az ő segítségével, akkor fizess ezért. Ma a Facebook oldalak organikus elérése (az, hogy a Facebook csak úgy magától hány embernek mutat meg egy posztot) átlagosan 10%. Azaz, egy oldal rajongóinak (lájkolóinak) kb. 10%-a látja az oldal posztjait. A maradék 90% nem. Ha van oldalad, nem biztos, hogy nálad is ilyen az arány. Az én oldalamon pl. ehhez képest meglepően jó, hiszen hirdetés nélkül is elér egy poszt annyi embert, vagy akár többet, mint ahány lájkolóm van.

Mitől függ, hogy hányan látják a posztjaidat?

– minél kevesebb lájkolód van, annál nagyobb arányuk látja a posztjaidat;

– minél többet hirdetsz, annál kisebb lesz az ingyenes elérésed (azért, hogy kénytelen legyél fizetni érte);

– függ a posztok típusától is: saját tapasztalataim szerint, ha csak egy képet osztasz meg, azt sokan látják, de ha szöveg vagy link is van a posztban (pl. a saját blogposztodat osztod meg), akkor már sokkal kevesebben. Ha más oldal posztját osztod meg a saját oldaladon, azt nagyon kevesen látják.

A Facebook így akar rávenni arra, hogy fizess neki. Ha ugyanis fizetsz egy posztért, akkor azt a posztot minden lájkolódnak megmutatja. Mennyit kell fizetni? Elég lehet néhány száz forint is, posztonként. Ez nekünk nem feltétlenül éri meg, rendszeresen legalábbis. Egy-egy esetben viszont hasznos lehet. A Facebook 200-400 forintért mutatja meg a posztodat vagy hirdetésedet 1000 embernek. Ez nagyon jól hangzik, de ahhoz, hogy kattintsanak is, jól el kell találnod a célközönséget, hogy olyanok lássák, akiket tényleg érdekel; illetve, a tartalomnak (pl. a blogposztnak) nagyon jónak kell lennie. Fontos, hogy érdekes, figyelemfelkeltő címe legyen, és hogy jó, érdekes képet használj. (Figyelem! Hirdetésben használt képen nem szerepelhet 20%-nál több szöveg! Azaz, már szerepelhet, de akkor a Facebook kevesebb embernek mutatja meg, és erről figyelmeztet is.)

A lényeg tehát, hogy tudnod kell: attól, hogy van egy oldalad, nem biztos, hogy sok nyelvtanulót el tudsz érni ingyen. Ha viszont időnként rászánsz pár száz vagy pár ezer forintot egy-egy jól sikerült poszt vagy egy-egy ajánlatod meghirdetésére, az hasznos lehet.

Van értelme mégis Facebook oldalt fenntartani?

Erről komoly marketingblogokban születnek cikkek, szóval nem véletlen, ha ezek után benned is felmerült a kérdés. Saját tapasztalataim szerint igen. Hogy miért?

a) valamennyi embert elérsz ingyen, akár sokat is

b) ha valamilyen információt hirtelen el szeretnél juttatni az összes rajongódhoz (pl. épp nincs elég diákod, és jó lenne felhívni rá a figyelmüket, hogy nyelvórát adsz), akkor használhatod a „Boosted post” funkciót, ami a fizetős módja annak, hogy egy konkrét posztot minden lájkolód lásson. (Ezt ne az oldaladról indítsd, hanem a hirdetéskezelőből, mert olcsóbb, és jobban tudsz  célozni is, ha nem a saját lájkolóidnak hirdetnél.)

c) hirdethetsz. Pénzért csak úgy tudsz hirdetni a Facebookon, ha van oldalad.

Ha most még nem is szeretnél hirdetni, de úgy gondolod, hogy egyszer majd igen, érdemes készítened egy oldalt, és gyűjteni a lájkolókat. Hirdetni egyébként nem csak a lájkolóidnak tudsz, hanem bárkinek, aki beleillik a kiválasztott célcsoportodba. Fontos: a látszat ellenére nem az számít, hogy hány lájkolód van, hanem, hogy valódi érdeklődő-e, mert csak azokból lesz diák vagy vásárló. Hiába lájkolja az oldaladat a testvéred, a kutyád, a macskád és a volt óvónénid is, ők nem valószínű, hogy fizetős szolgáltatást fognak igénybe venni nálad. Viszont lehet, hogy ők látnak egy posztot, amit jobb lett volna, ha helyettük inkább egy valódi érdeklődő lát, ha már úgyis olyan kevésnek mutatja meg a Facebook. Ha pedig hirdetsz, akkor bizony azért is fizetsz, hogy a porfogónak ott lévő lájkolóknak is megmutassa a Facebook a hirdetésedet. Inkább legyen kevesebb rajongód, de azok legyenek valódiak.

Térjünk vissza egy pillanatra a Boosted post (kiemelés) nevű hirdetéshez: mi ez?

A marketingesek nem szokták ajánlani, de a mi céljainknak tapasztalataim szerint nagyon is megfelel. A poszt kiemelése lényegében azt jelenti, hogy fizetsz azért, hogy egy bizonyos posztot a Facebook minden lájkolódnak, vagy más paraméterek szerint másoknak is, megmutasson. Ez akkor jön jól, ha az összes lájkolódnak szeretnél megmutatni valamit, pl. amikor diákhiány lép fel, és gyorsan jó lenne pár új diák. Ekkor készíthetsz egy posztot arról, hogy magánórát vállalsz, és ezt megmutathatod az akár több száz lájkolódnak. Nem kerül sokba, én pl. 2 forintért érek el egy embert, azaz 2 forintot fizetek azért, hogy egy lájkolóm lássa a szóban forgó posztot. Ha van 1000 lájkolód, az 2000 forint. Ha csak egy új diákod is lesz, már megérte. Ez a 2 forint nem biztos, hogy neked is kettő lesz, ez is függ sok mindentől (pl. a lájkolók számától is), de a lényeg az, hogy egy kisebb, kifizethető összegért cserébe sok emberhez juttathatsz el egy számodra fontos posztot, üzenetet. Ahogyan már említettem, ezt a hirdetést is a hirdetéskezelőből érdemes indítani, nem a könnyebb megoldást választva a poszt felületéről.

Mennyi idő alatt mennyi rajongót lehet szerezni?

A spanyolos oldalamnak jelenleg valamivel több, mint 1000 lájkolója van. Ez két év alatt gyűlt össze. Spanyolt tanítok, tehát biztos, hogy kisebb a potenciális érdeklődők köre, mint ha mondjuk angolt tanítanék. Viszont spanyolos oldalból is kevesebb van, mint angolosból. Van egy csoportom is, ahol kiposztoltam az oldalt, tehát aki belép a csoportba, annak szembe jön, hogy van ám oldal is.

Mennyit kell posztolni?

Az általános vélekedés szerint napi 1-2 poszt a megfelelő. Nemrég olvastam, nem tudom, igaz-e, de állítólag az organikus elérés eloszlik a posztok között. Azaz, mindenképp maximum x számú embert érsz el adott idő alatt. Ebből kifolyólag, ha sokat posztolsz, egy-egy posztodat kevesebben fogják látni, mint akkor, ha csak napi 1-2 posztot teszel ki.

Facebook oldalt tehát érdemes és célszerű fenntartani, de fontos, hogy jó tartalmat ossz meg rajta, tehát olyat, ami a célközönségedet érdekli, és ne a lájkok számával foglalkozz, hanem azzal, hogy valódi érdeklődőid legyenek inkább. Azaz a minőségre, ne a mennyiségre törekedj.