A különböző Facebook csoportok nagyon jó terepet jelentenek arra, hogy diákokat találj, vagy valamilyen terméked (pl. e-könyv vagy online tanfolyam) számára találj vevőket. Van viszont néhány alapszabály, amit érdemes betartanod annak érdekében, hogy szívesen lássanak egy csoportban. Alapvetően két módon lehetsz egy csoport tagja: beléphetsz egy már létezőbe, vagy indíthatsz sajátot.
Saját csoport
Attól még, hogy pl. angolos csoportból sok van, indíthatsz sajátot, ha van hozzá kedved. Cipőboltból sem egy van a városban, ha a második meg sem nyit, kisebb lenne a kínálat… Ha túl sok van valamiből a piacon, a legjobbak maradnak meg, és miért ne lenne az éppen a tiéd, legyen szó csoportól vagy vállalkozásról. Nemrég olvastam egy történetet arról, hogy nyílt egy pékség pár házra egy már meglévő pékségtől. Miért épp a konkurencia mellett? Mert az emberek már tudták, hogy abban az utcában van egy pékség. Ha látnak egy újat, kíváncsiak lesznek, bemennek. Ha jó, legközeleb is ott vásárolnak. Ha esetleg jobb, mint az előző, nos, kitaláljátok.
Ha saját csoportot indítasz, érdemes írnod egy szabályzatot. Ez jobb oldalt fog látszani a csoportban, de kiemelt posztként is kirakhatod, hogy többen elolvassák. A legtöbb ember sajnos nem olvassa el a csoportleírásokat, pedig fontos lenne a későbbi félreértések, nézeteltérések, kitiltások elkerülése érdekében. Számíts rá, hogy sokan nem fogják elolvasni, de fontos, hogy legyen, mert hivatkozhatsz rá, ha valaki megszegne egy szabályt. Az, hogy nem olvasta el, az ő hibája. Miért legyen szabályzatod, és mi legyen benne? Ha előre leírod, hogy mit szabad és mit nem, akkor egyrészt „mindenki” tudni fogja (aki elolvassa), ha pedig valakit figyelmeztetned kell, vagy akár kitiltanod, tudsz mire hivatkozni. Nem vádolhatnak azzal, hogy most találtad ki, hogy ezt vagy azt nem lehet. Pl. a következőket érdemes kikötni benne: egymást sértegetni nem szabad; a csoport témájától eltérő tartalmat nem szabad megosztani, ettől eltérő témát nem szabad felvetni – ennek hiányában könnyen káoszba fulladhat a csoport; szerzői jogvédelem alatt álló tartalmat nem szabad megosztani (pl. könyvek kalózpéldányai) – nem csak azért, mert ez nem szép dolog, hanem azért sem, mert ha a szerző megtudja, az adminnak jogi felelőssége is lehet, és sosem tudhatjuk, hogy valamelyik csoporttag kinek a kije; ha fontosnak tartod, kikötheted, hogy nem szabad hirdetni, vagy csak az admin előzetes engedélyével. Ez pl. az én csoportom szabályzata, ez pedig egy másik nagy létszámú csoporté, ahol admin vagyok. Nyugodtan olvasd el, és akár fel is használhatod a saját csoportod szabályainak megalkotásához, ha szeretnéd.
A csoportot nem elég létrehozni, foglalkozni is kell vele. Azon túl, hogy rendszeresen osztasz meg érdekes, hasznos dolgokat, és válaszolsz a tagok kérdéseire, rendet is kell tartanod. Ha oda nem illő dolgot oszt meg valaki (a szabályzat ellenére), ki kell törölnöd; ha valaki tiszteletlenül beszél máshoz, vagy esetleg elfajulna egy vita, rendet kell tenned. Ez nem azt jelenti, hogy bíróként vagy óvónéniként kell viselkedned a tagokkal, egyáltalán nem. Higgadtan és jó szándékúan reagálj. Hívd fel a figyelmet arra, hogy ezt itt nem szokás, mert ez egy békés, barátságos közösség. Ha az illető nem ért a szép szóból, vagy folytatja a nem megfelelő tevékenységet, akkor végső esetben ki is tilthatod a csoportból. Ha neked van gondod valakivel, privát üzenetben intézd el vele, ne a csoport előtt. Pl. ha valaki hirdet, pedig nem szabad, vagy nem megengedett tartalmat oszt meg, a poszt törlésekor küldj neki üzenetet, amelyben felhívod a figyelmét a csoport szabályzatára, és megkéred, hogy olvassa el és tartsa be. A legtöbb olyan ember, aki nyelvet tanul, van olyan intelligens, hogy hallgat a szép szóra, és megérti. Végezetül, felesleges mondanom, de a saját szabályaidat te is tartsd be!
Más csoportja
Ha meglévő csoportba lépsz be, még mielőtt belépnél, olvasd el a csoport szabályzatát, leírását, ha van. (Jobb oldalt a tagok melleti oszlopban találod.) Ez azért fontos, hogy tudd, hogy lehet-e a csoportban pl. hirdetni. Vannak olyan csoportok, amiket egy nyelvtanár hozott létre azért, hogy saját magának találjon diákokat. Az ilyen csoportok adminja érthető okokból esetleg nem veszi jó néven, ha valaki más is nyelvtanítást hirdet az ő csoportjában. Én pl. nem is veszek fel a csoportba más spanyoltanárt, ha előre tudom, hogy az. Ha tehát hirdetni nem szabad, akkor eszerint döntsd el, hogy egyáltalán be akarsz-e lépni a csoportba. Ha van pl. blogod és szeretnéd megosztani a posztjaidat, akkor érdemes lehet mégis belépned, de ne hirdess, ha azt a csoportszabályzat tiltja! Ha az admin megkér rá, hogy valamilyen tevékenységet ne végezz vagy hagyd abba, akkor hallgass rá. Te sem szeretnéd, ha a te csoportodban csinálna valaki olyasmit, ami téged valamilyen szempontból zavar. Ami a saját posztjaid megosztását illeti, ne vidd túlzásba. Nem a tiéd a csoport, és valószínűleg az admin nem fog neki örülni, ha nagyon „elburjánzol”, még akkor sem, ha egyébként megengedi a saját tartalmad megosztását. Ugyanazt a tartalmat ne oszd meg túl gyakran (főleg ne 1-2 naponta), mert unalmas. A tagok is gyorsan megunják, és idegesíteni fogja őket, ezt pedig nem szeretnéd. Ha szabad hirdetést megosztani, azt is ésszel és módjával. Itt is érdemes a 20-80 szabály (Pareto-elv) szerint működni: 80% érdekes tartalom, 20% hirdetés. Ez vonatkozik a saját csoportodra, oldaladra is.
Mennyi idő alatt mennyi tagot lehet szerezni?
Ez is függ a nyelvtől és attól is, hogy hogyan próbálsz tagokat szerezni. A Facebook felajánl csoportokat olyan embereknek, akiknek az érdeklődési köre szerinte illik a csoporthoz, ennek köszönhetően magától is nő a csoport. Ha van weboldalad, blogod, Facebook oldalad, helyezz ki jól látható helyre egy linket a csoportra. Az én csoportomnak kb. 1600 tagja van, ennyi 2,5 év alatt gyűlt össze. Biztos, hogy egy részük nem aktív, azaz nem érdekli, és talán már nem is tudja, hogy a csoport tagja, de ez minden csoportnál így van. Ahogyan az is, hogy egy csoport tagjainak vagy oldal lájkolóinak kb. 10%-a szól hozzá valamihez, vagy lájkol egy posztot. A többiekről nem tudni semmit. A tapasztalatom viszont az, hogy a csoport tagjainak nagyobb része látja a posztokat, mint egy oldal lájkolói.
Fontos: csoportok posztjait nem lehet pénzért sem hirdetni, azaz nincs rá semmilyen hatásunk, hogy hányan látják.
Mit ossz meg az oldaladon és/vagy a csoportodban?
Ha van blogod, akkor a blogposztjaidat mindenképp. Lájkolj és kövess a témáddal kapcsolatos külföldi, vagy akár magyar oldalakat, és oszd meg az ő tartalmaikat is (magától értetődő, hogy ne a közvetlen konkurenciádét). Ha van időd és kedved, mindenképpen az a legjobb, ha készítesz saját tartalmat. Nézd meg az általad tanított nyelvvel foglalkozó más oldalakat: miket osztanak meg, milyen saját tartalmaik vannak. (Inspirálódj, de ne másolj!)
Képes tartalmakat, posztokat nagyon könnyen készíthetsz Canvával. A használata egyszerű, és akár saját képeket, fényképeket is felhasználhatsz. Keress oktatóvideót Youtube-on, érdemes, mert magamtól én sem jöttem rá, hogy milyen okos kis oldal ez, pedig az. A használata ingyenes, de regisztrációhoz kötött.